Hofteledds­dysplasi

Hva er hofteleddsdysplasi?

Hofteleddsdysplasi (HD) er et genetisk problem som fører til unormal utvikling i hofteleddene. Selv om det har genetisk opprinnelse, er det ikke medfødt, siden alle hunder er født med normalt hofteledd.

På hunder med HD blir bløtvevet som stabiliserer leddet unormalt slakt. Dette fører til at beinvevet utvikler seg feil, hofteskål blir grunn og hoftekulen blir mer flat. De to delene av leddet passer da dårlig inn i hverandre, og vektfordeling over leddoverflata blir ujevn. Brusk på leddoverflata som får for mye belastning blir skadet, og skaper inflammasjon i leddet. Denne inflammasjonen er det vi kaller Osteoarteritt og vises som hevelse i leddet, forkalkning rundt leddet og gir symptomer som halthet og stivhet.

Hva er årsaken til HD?

HD er primært en genetisk sykdom med mange forskjellige gener involvert i grunnkoding for selve sykdommen. Det er ingen bevis for at andre «miljøfaktorer» (spesifikk aktivitet, overvekt, diet, osv) forårsaker HD, men disse «miljøfaktorene» kan påvirke i stor grad om en hund med gener for HD, utvikler kliniske symptomer i løpet av sin livstid.

Hvordan vet jeg om hunden min har HD?

HD er en av det høyeste forekomst av alle ortopediske problemer i hunder. Det er mest utpreget i de større rasene, men er også et økende problem i mindre hunderaser, samt katter. Halthets symptomer oppstår på forskjellige tidspunkter, og vises seg i unge hunder som oftest mellom 5 til 12 måneders alder.

Mange hunder med HD er uten symptomer, men får diagnosen etter røntgen screening ved 12-24 månededers alder. Voksne hunder utvikler symptomer mer gradvis med alder. Halthetssymptomer varierer og inkluderer:

• Stivhet
  • Hinking
  • Unormalt ganglag
  • Redusert aktivitetsevne eller vilje
  • Vanske med å stå opp eller legge seg
  • Vanske med å hoppe opp i bilen eller gå i trapp
  • Beskyttende adferd (vil ikke leke med barn / andre hunder, liker ikke å bli tatt på)

OBS! Det er sjelden at de viser tegn til smerte ut over overnevnt symptomer, og oftest oppfører de seg ellers som normalt.

Hva skjer i leddet?

Halthets symptomer er et resultat av inflammasjon i leddet som gir smerte. I unge hunder oppstår inflammasjon på grunn av en ustabil ledd som strekker og river på bløtvevet i, og rundt leddet (leddkapsel, ligamenter). Små beinbrudd kan også oppstå på kanten av hofteskålen. I voksne hunder oppstår inflammasjon som et resultat av mer langvarig slitasje, og skade på brusken i leddet.

Hvordan er HD utredet?

En helhetlig vurdering gjennomføres av din veterinær sammen med deg. I noen tilfeller vil du blir henvist til en veterinær ortoped med spesial kompetanse for å bistå i prosessen.

Hunder kan oppføre seg annerledes på en veterinær klinikk, så det du ser eller har oppdaget hjemme er viktig å videreformidle til veterinæren. Nøye beskrivelse eller videoer er av stor hjelp, spesielt hvis symptomene er milde eller av og på.

Veterinæren vil da undersøke hunden din både i ganglag (mønstring) og ved fysisk undersøkelse (bøying og tøying). Om det er mistanke på HD vil hunden din utredes under bedøvelse med både røntgen og videre manipuleringer.

Standard HD røntgen vil som regel viser tydelig funn i en hund med HD, men ikke alltid. En utvidet røntgen undersøkelse (PennHip røntgen) kan være nødvendig for å stille diagnosen, særlig i unge hunder. PennHip or også av spesial nytte for brukshunder (jakt, agility, tjenester hunder), samt hunder som skal brukes i avl.

Hvordan er HD behandlet?

Behandling av HD er avhengig av flere faktorer, blant annet alder og halthetsgrad. I noen tilfeller vil behandling også være nødvendig for å redusere fremtidig problemer.

Ikke kirurgisk behandling av HD

Hunder med HD som enten ikke har symptomer, eller hvor halthet er veldig mild, har som regel ikke behov for kirurgi. For hunder som er halt, er respons til ikke-kirurgisk behandling variabel og til dels avhengig av halthetsgraden. Over kortere tid, vil de fleste hunder viser en vis respons til ikke-kirurgisk tiltak, men det forventes gradvis økende begrensninger over tid. Nødvendig tiltak vil variere fra hund til hund, men vekt kontroll, aktivitetstilpasning, kost-tilskudd, fysioterapi og smertelindring vil være viktig å vurdere i de fleste tilfeller.

Kirurgisk behandling av HD

Unge hunder under 12 måned alder:

Mål av kirurgi er å endre anatomien for å redusere konsekvens av unormal ustabilitet i leddet som er underliggende i utvikling av HD. De to hovedteknikker som brukes er «juvenile pubic symphysiodesis (JPS) og «triple/ double pelvic osteotomy» (T/DPO). Begge teknikkene endrer posisjon av hofteskålen slik at hoftekulen blir bedre «fanget» av hofteskål under belastning. Begge teknikker må brukes tidlig for å lykkes. Maximum alder for JPS er 5 måned gammel og T/DPO ca. 8 måned gammel.

Voksne hunder over 12 måned alder:

Kirurgi for HD i voksne hunder har mål å berge funksjon i et ellers uhelbredelig hofteledd. Leddet kan enten fjernes ved bruk av teknikk «femoral head & neck excision» (FHNE), eller erstattes med prostese på lik linje som hofteprostese i mennesker. Denne teknikk er «total hip replacement» (THR).

I FHNE fjerne vi hoftekulen slik at lårbein og bekken bein ligger i fra hverandre. Over noen uker, dannes det en fibrøs bløtvevs forbindelse mellom disse to bein, slik at vektbelastning blir mulig, og beinet kan brukes igjen. Teknikk fører til smertefri funksjon, men er kun aktuelt for dyr opp til 15-20kg.

THR erstattes hofteledd med en kunstig hofteprotese. Dette er et avansert inngrep, men med utmerket prognose for normal smertefri funksjon. Utvikling i implantater og teknikk gjøre THR aktuelt også for unge og aktive hunder som ville ellers har opplevd mye ubehag og begrensninger.